Românii își fac abonamente la televiziune în funcție de disponibilitate, nu de preferințe

de: Octavian Palade
22 09. 2015

SES Astra România anunță rezultatele studiului „Indexul consumului de televiziune în România” care își propune să creioneze obiceiurile de consum și servicii TV ale românilor.

Anul trecut, când m-am mutat într-un apartament nou, am fost nevoit să îmi fac un abonament nou la cablu. Voiam să trec de la UPC la RDS, dar nu am avut noroc. ”Ne pare rău, dar nu avem cablu tras în blocul dumneavoastră”, mi s-a spus. Am fost surprins că un bloc din centrul Bucureștiului nu se afla sub acoperirea celui mai mare operator de servicii de Internet și televiziune din România. Se pare, totuși, că nu sunt singurul care a trecut prin această situație.

În România, principalul criteriu de alegere al clienților de servicii TV atât în ceea ce privește tipul de conexiune, dar și furnizorul, este practic lipsa de opțiuni, arată studiul „Indexul consumului de televiziune în România”. Cea mai mare parte dintre respondenții studiului au declarat că au avut o singură opțiune de alegere pentru furnizorul de servicii și/sau tipul de conexiune. Conform datelor furnizate de Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), există aproape 7 milioane de gospodării care recepționează servicii TV. Aproape două treimi se conectează prin cablu, iar jucătorii principali ai pieței de distribuție TV sunt, în ordine, RDS&RCS, Telekom și UPC.

O treime dintre români spun că au avut o singură variantă  atunci când au ales furnizorul de servicii TV. Acesta este cel mai frecvent răspuns la întrebarea „de ce ați ales acest furnizor?”. Calitatea serviciului oferit ocupă locul al doilea între motivele alegerii unui furnizor, fiind indicat de 15% dintre intervievați. Prețul pentru serviciile TV vine abia pe locul al treilea ca importanță, menționat de aproape 14% dintre respondenți. În ordinea importanței pentru consumator urmează împachetarea serviciilor telecom (TV, internet, telefonie) la un preț cât mai mic, timpul scurt de instalare sau faptul că au fost contactați de o persoană  de vânzări.

Aceeași situație o întâlnim și când vine vorba de tipul conexiunii ales. Cei mai mulți (26%) au spus că au ales un anumit tip de conexiune deoarece acela era singurul disponibil în zona în care locuiesc. Celelalte criterii pe baza cărora au făcut alegerile sunt, în ordine, oferirea unei calități mai bune a serviciului (16%), prețul mai mic (12%) sau un număr mai mare de canale TV (10%).

Un sfert (24%) dintre românii participanți la studiu au declarat că își doresc să urmărească emisiunea/filmul sau programul preferat la calitate HD. Procentul ajunge la aproape 50% în cazul românilor cu venituri mari. Calitatea imaginii și experiența oferită de vizionarea unui program HD sunt importante pentru alegerile viitoare: un nou furnizor de servicii TV și/sau un nou televizor. Aproape 60% dintre respondenți consideră important formatul HD în eventualitatea alegerii unui nou furnizor de servicii TV, dar și cumpărării unui nou televizor. În ceea ce privește genul conținutului preferat a fi recepționat în HD, pe primul loc sunt menționate filmele, urmate de știri, documentare și sport.

Puși să aleagă între facilități care ar cântări în schimbarea furnizorului de TV, respondenții au indicat simplitatea în utilizare ca cea mai importantă caracteristică. Aproape 30% dintre ei spun că și-ar schimba furnizorul cu unul care le-ar oferi o soluție tehnică ce ar elimina cea de-a doua telecomandă. La fel de importantă (33%) este oferta OTT (HBO GO, Video on Demand sau Pay per View) a viitorului operator. 33% dintre fanii producțiilor HD s-au declarat interesați de o eventuală ofertă OTT care să-i facă să-și schimbe furnizorul de televiziune.

Peste 84% dintre respondenți se uită zilnic la TV, arată  studiul. Românii consumă, în medie 3,3 ore de conținut TV pe zi, în timpul săptămânii. În zilele de la sfârșitul săptămânii consumul de televiziune crește la aproape 4 ore. În jur de 7% dintre respondenți se uită la televizor peste 8 ore în fiecare zi (indiferent de zi), aceștia fiind cei mai avizi telespectatori.

La ce se uită? Canale de știri (78%), filme (57%), muzică  (43%) și audiență generală/divertisment (41%). Topul preferințelor românilor în materie de canale TV este condus de PRO TV cu aproape 21%, urmat de Kanal D și Antena 1.

“Televiziunea la calitate High Definition, noile tehnologii și facilități de recepție oferite telespectatorilor sunt elemente care, în viitorul apropiat, vor fi cheie atunci când vine vorba de alegerea unui furnizor sau altul. Investițiile în calitatea tehnică a conținutului vor urma doar un trend ascendent, pentru că nicio televiziune nu poate să nu țină cont de preferințele propriilor telespectatori. Acum cinci ani programele produse în HD erau puține dar sportul și programe gen <<nature>> au impulsionat atât publicul, prin calitatea imaginii și a culorilor, cât și producătorii de conținut și de echipamente. În viitorul apropiat ne putem aștepta ca și mai multe televiziuni, atât locale cât și internaționale, să își mute producțiile SD spre HD fidelizându-și astfel telespectatorii”, a declarat Mihai Ursoi, Country Manager SES Astra România, Bulgaria și Republica Moldova.